Çocuklarda Vokal Sağlığı Korumak İçin 10 İpucu

Çocuklarda Vokal Sağlığı Korumak İçin 10 İpucu

Çocuklarımızı sağlıklı tutmak her ebeveynin ilgilendiği bir konudur, ancak birçok ebeveyn çocuklarının seslerini sağlıklı tutmanın önemli olduğunu bilmeyebilir. Ses üretimini yapmak için nefesimiz titreşen vokal kıvrımlarımıza (vokal kord) kadar gider. Ses üretiminden sonra artikülatörlerimizi (örneğin, dil, dudaklar, dişler) kullanarak sesi değiştiririz.

Çoğu çocuk, vokal sağlık üzerinde uzun süreli etkileri olabilecek bir düzeyde veya sesin kötüye kullanımı (fonotravma) ile ilgili sorunlar yaşar. Bu davranışlar aşırı bağırmayı, tezahürat yapmayı veya çığlık atmayı, sürekli boğaz temizlemeyi veya öksürmeyi veya iletişim kurmak için sert veya çok ince sesler kullanmayı içerebilir. Kirlilik, sigara kullanımı, enfeksiyonlar ve reflü de dahil olmak üzere bazı sağlıkla ilgili olan ve çevresel faktörler kişinin ses sağlığına olumsuz katkıda bulunabilir.

Çocuğumun Vokal Sağlığını Korumak İçin Neler Yapabilirim?

  1. “İç sesi” kullanın: Uygun ses seviyenizi model olarak göstermek çocuğunuzun hangi tonun uygun olduğunu öğrenmesine yardımcı olacaktır. Bir “iç ses” kullanmak ses sistemine yapılacak herhangi bir ekstra stresi azaltmak için en güvenli yoldur.
  2. Fısıldamaktan kaçının: Fısıltı sesi kullanmak, ses sistemine gereksiz zorluklar getirebilir ve vokal kıvrımlara zarar verebilir.
  3. Bağırmayın: Fısıldamaya benzer şekilde, yeterli nefes desteği olmadan bağırmak vokal kıvrımları birden çarptırıp bir araya getirerek zorlanmaya ve hatta vokal nodüllere neden olabilir.
  4. Boğazı temizlememeye ve öksürmemeye çalışın: Aşırı öksürük veya boğaz temizliği aynı zamanda vokal kıvrımları da zorlayarak kasların sert bir şekilde çarpmasına neden olur.
  5. Diyafram nefesi alıp verme: Vokal sisteme yeterli nefes desteği sağlamak sağlıklı fonasyon (ses) elde etmek için çok önemlidir. Diyafram solunumu (karın solunumu) uygulamak nefes desteğini en üst düzeye çıkararak daha uzun ve net sesler elde etmenizi sağlar. Yetersiz destek ise ses kısıklığı / sert ses ile sonuçlanabilir.
  6. Gürültülü ortamlarda konuşmaktan kaçının: Bağırırken olduğu gibi, kalabalık yerlerde sürekli konuşmak daha yüksek sesle konuşmanıza ya da bağırmanıza neden olabilir.
  7. Sessiz ortamlarda konuşun: Gürültülü ortamlardan kaçınmak, yeterli ses sağlayabilir ve sağlıklı sesin korunmasına yardımcı olabilir. Kalabalık restoranlarda veya oyun alanlarında ise çocuklar doğal olarak ses seviyelerini yükseltirler.
  8. Kirletici faktörleri / çevresel stres faktörlerini azaltın: Kirleticiler, alerjiler ve astımın hepsi vokal sağlığı olumsuz etkileyebilir. Havadaki tahriş edici maddeleri ve alerjenleri minimumda tutmak, sağlıklı bir sesi teşvik etmek için gereklidir.
  9. Çok fazla su için: Diğer tüm mekanizmalar gibi, ses sistemimizin de yağlanması gerekir. Çok fazla su içmek ve sulu kalmak vokal üretimi destekler.
  10. Kafeinden kaçının: Çoğu çocuk kafein içmez, ancak kafeinin vokal kıvrımları çok kuruttuğunu ve dolayısıyla ses sağlığını olumsuz etkileyebileceğini belirtmek önemlidir.

Kaynakça: https://www.nspt4kids.com/parenting/top-10-tips-improving-vocal-health/